Ordförandeträff 12 maj | Sverigedemokraterna Syd

Ordförandeträff 12 maj

Söndagen den 12 maj höll Distrikt Skåne sin andra ordförandeträff för året. Ett 30-tal av distrikt Skånes kommunordförande var på plats, med inbjudna gäster och föreläsare.

Mötet inleddes med att distriktsordförande Johan Wifralius hälsade alla välkomna och presenterade distriktets nya styrdokument som distriktet kommer arbeta efter. Johan poängterade att distriktet nu kommer lägga oerhört mycket fokus på att utöka stödet till kommunföreningarna ännu mer. Detta bl.a. genom fördjupad hjälp inom organisation, med tillhörande utbildningar, men även med utökade parlamentariska utbildningar, samt gruppledarträffar. Distriktet kommer även att fortsätta hålla bl.a. föreläsningar, torgmöten, marknader och andra aktiviteter. Johan berättade även att distriktet har anställt en ny chefsadministratör och distriktsombudsman, som fick presentera sig.

Fredrik Ottesen, som tidigare arbetat som ekonom för riksorganisationen och är ny chefsadministratör för distriktet, presenterade sig och berättade lite om tidigare erfarenheter och hans nya arbete inom distriktet.

Daniel Engström, som tidigare jobbade som administratör och utbildare inom distriktet, berättade lite kort om hans nya roll som distriktsombudsman. Daniel kommer jobba ännu intensivare med att vara ute och arbeta med de olika kommunföreningarna.

Nästa talare var Anders Olin, riksombudschef, som bl.a. berättade om de nya e-utbildningarna som partiet tagit fram. Exempelvis har en mina sidor tillkommit online för alla SD-aktiva. Där kan man göra utbildningar och mycket annat matnyttigt, förklarade Anders.

Efter Anders talade Michael Rosenberg, SDs kommunalråd i Helsingborg tillika valberedare inom distriktet. Michael talade bl.a. om arbetet inom valberedningen och hur kommunföreningarna redan nu bör aktivera medlemmar, samt locka nya aktiva, till nästa val.

Ungsvenskarnas talesperson i Skåne, Filip Persson, presenterade också sig och höll ett kort anförande. Han uppmanade kommunföreningarna att kontakta honom om de fanns ungdomar i de olika kommunföreningarna som var intresserade att bo aktiva. Ungdomarna är partiets framtid, menade han.

Sist men inte minst talade Europaparlamentskandidaten och andra namnet på SDs Europaparlamentsvallista, Jessica Stegrud, för de närvarande. Jessica berättade bl.a. om hur hon tog steget till att bli partipolitisk efter att ha varit opinionsbildare i några år. Jessica berättade även om sin yrkeserfarenhet som ekonom på stora företag och hur det kan komma att bli en fördel i arbetet i Europaparlamentet. Hon redogjorde även sina hjärtefrågor och de frågor hon tänker driva om hon kommer in i Europaparlamentet. Jessica nämnde att hon bl.a. kommer kämpa mot ett införande av euron.

Efter Jessicas anförande blev det en frågestund. De närvarande var mycket nöjda efter ett långt och informativt möte.

Distriktsordförande Johan Wifralius hälsar alla välkomna och presenterar distriktets nya styrdokument. Alla foton: Daniel Engström, om inget annat anges.

Ett 30-tal närvarande lyssnar intresserat på de olika föreläsarna.

Distriktets nya chefsadministratör, Fredrik Ottesen, presenterar sig för de närvarande.

Daniel Engström berättar om sin nya roll som distriktsombudsman. Foto: Johan Wifralius

Riksombudschef, Anders Olin, talade bl.a. om partiets nya e-utbildningar.

Michael Rosenberg, kommunalråd i Helsingborg tillika valberedare talar om arbetet i valberedningen.

Filip Persson, Ungsvenskarnas talesperson i Skåne, uppmuntrade ordförandena i kommunföreningarna att låta intresserade ungdomar i partiet gå med i Ungsvenskarna.

Det var fullt i salen när distriktet höll Ordförandeträff.

Europaparlamentskandidaten och toppnamnet Jessica Stegrud håller en föreläsning om vad hon vill driva i Europaparlamentet om hon kommer in.