Föreläsning om Kriminalpolitik

Söndagen den 18 juni föreläste Adam Marttinen för drygt 120 personer, som hade samlats i Hässleholm för att lyssna på hur Sverigedemokraternas politiska arbete bedrivs inom Justitieutskottet. Vi fick en mycket bra och ingående genomgång av hur det står till i Sverige när det gäller brott och straff. Adam visade mycket pedagogiskt hur SD vill ändra inriktningen inom kriminalpolitiken så att vi kan värna om brottsofferperspektivet i stället för att värna om brottslingarna.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att SD har en mycket genomtänkt politik för hur vi avser att lösa problemen kring den ökande grova brottsligheten i Sverige, när vi kommer i regeringsställning. Flera av de förslag SD kommit med i och med inträdet i Riksdagen 2010, har anammats av de andra partierna och genomförts. SD påverkar således redan Kriminalpolitiken. Nedan listas de viktigaste frågorna vi driver inom Kriminalpolitiken:

• –  Straff ska vara en del av upprättelsen för brottsoffer
  • –  Straff som markering mot förövare
  • –  Straff som skyddar samhället från farliga individer
  • –  Straff som avskräcker från brottslig handling
  • –  Riktiga livstidsstraff
  • –  Skärpta straff för våldsbrott
  • –  Slopa två tredjedelsfrigivningen
  • –  Slopa straffrabatter
  • –  Sänkt straffrättsålder
  • –  Tredje gången gillt-principen
  • –  Utvisning av kriminella utlänningar