Föreläsning om Europaparlamentet | Sverigedemokraterna Syd

Föreläsning om Europaparlamentet

Söndagen den 24 februari höll Sverigedemokraternas Europaparlamentariker Peter ”Nalle” Lundgren, Kristina Winberg och Mette Hjermind Dencker från Dansk folkeparti uppskattade föreläsningar om framför allt EU och stundande val. Salen på Kockum fritid var fullsatt med cirka 150 närvarande.

Först ut av föreläsarna var Mette Hjermind Dencker från Dansk folkeparti. Hon talade bl.a. om Dansk Folkepartis historia och drog intressanta anekdoter om att deras politiska motståndare samt media spådde en dyster framtid för Dansk Folkeparti. Idag är partiet en av de absolut viktigaste politiska krafterna i dansk politik och påverkar den danska politiken på alla plan.

Sedan gick Europaparlamentariker Kristina Winberg upp och berättade bl.a. om sig själv som parlamentariker och arbetet i Europaparlamentet. Hon drog även upp många politiska frågor och berömde bl.a. Danmark som ett föregångsland vad det gäller t.ex. gränsskydd.

Sist ut var Europaparlamentariker Peter ”Nalle” Lundgren som talade om sitt arbete i Europaparlamentet. Han är en av få från den EU-kritiska gruppen som fått igenom ett EU-förslag. Han pratade även om stundande val och Sverigedemokraternas fokusfrågor i valet.

De närvarande medlemmarna var mycket nöjda men dagen och många intressanta frågor ställdes även till föreläsarna under dagen.

Ordförande för Distrikt Skåne Jörgen Grubb hälsar alla välkomna och presenterar föreläsarna för dagen. Alla foto: Johan Wifralius

Drygt 150 personer deltog på föreläsningen om Europaparlamentet.

Peter ”Nalle” Lundgren förstanamn på Europaparlamentslistan för Sverigedemokraterna, hänförde som alltid åhörarna i salen.

Kristina Winberg som suttit en mandatperiod i Europarlamentet för SD, delade med sig av sina visioner och erfarenheter från Bryssel.

Mette Hjermind Dencker från Dansk Folkeparti, avtackas av Jörgen Grubb, efter sin engagerande föreläsning.