Danska journalister på besök i Malmö den 21 augusti | Sverigedemokraterna Syd

Danska journalister på besök i Malmö den 21 augusti

Se filmen här!

Nu när vår omvärld fått reda på att vi för första gången i en mätning stigit upp på 1:a platsen som Sveriges största parti är reaktionerna många. Många journalister har visat sitt intresse och hört av sig från våra grannländer men inga från Sverige – Hallå svenska journalister! Var finns ni? Är ni chockade?

För några danska journalister var intresset så stort att de valde att själv komma till Malmö för att dokumentera väljarnas reaktioner på vårt fina resultat i väljarundersökningen. Fredagen den 21 augusti kom två danska journalister till Malmö och delade ut SD-information i centrala Malmö på Möllevångstorget, iklädda våra SD-tröjor.

Vi kom överens om att jag skulle vara med på en intervju som en avslutning på deras aktivitet. När jag mötte upp dem efter en stunds ”valarbetande”, berättade de att det varit mycket intressant, de hade bl.a. fått kramar från väljare men även blivit kallade nazist, rasist och rasist, ja de vanliga vänsterklyschorna.

När vi skulle göra den avslutande intervjun så började det ”hetta till”…

Flera personer ifrågasatte vad vi gjorde på ”deras” torg, vi fick inte vara där för vi var ju Sverigedemokrater. Vi ifrågasatt såklart detta men fick inget gehör och mobben blev bara större och större. Efter en stund var det minst 10 personer som omringat oss och situationen blev riktigt hotfull, fastän det enda vi hävdade var att vi hade rätt att vara där på allmän plats, precis som alla andra.

Det var bl.a. kille som beskrev sig själv som muslim och att han varit på anstalt i Växjö som var väldigt närgången och hotfull. Journalisterna blev märkbart påverkade av hans och de övrigas hot och de ville att vi skulle ta oss därifrån. Samtidigt med detta blev vår fotograf/filmare hotad med stryk och han valde då att sluta filma.

Mobben ville dock inte släppa taget om oss, utan följde efter oss ända fram till dörren till ett kafé, där vi till slut kunde göra vår intervju. Då vi satt oss ner i kaféet, var vi tvungna att ta en paus – vi var chockade och framförallt journalisterna!

Hur kan det vara så här i Sverige, sa journalisterna – i Danmark kan Dansk Folkeparti vara överallt utan att bli behandlade så här.
Ja, de var verkligen undrande till hur det går till i Malmö och än mer förvånade blev de av att vi alltid är tvungna att varsko polisen när vi är ute och delar ut vår information. Att det har gått så långt att polisen hela tiden måste finnas i vår närhet för att skydda oss. Detta hade inte behövts i vårt grannland Danmark.

Ännu en gång har vänstern visat sitt rätta ansikte och det ska bli intressant och se den del av filmen som ändå gjordes.

Som avslutning tackade journalisterna för ett mycket intressant reportage och de blev glada när de fick behålla våra fina SD t-shirt som souvenir.

Jörgen Grubb
Ordförande SD Malmö