ALMEDALEN 2011 | Sverigedemokraterna Syd

ALMEDALEN 2011

Almedalsveckan är den tiden på året då alla kan samlas från alla partier och knyta vänskapsband och prata politik.

Denna reseskildring tar sin början i Helsingborg där en grupp morgontrötta men ivriga resenärer packar in sig i de två bilarna som skall bära dem till årets Almedalen. Bilfärden går över Ljungby där vi plockar upp den sista personen på listan och en snabb fikapaus för att fortsätta mot Oskarshamn och båtarna.

Vi kom fram till färjeläget med gott om tid tillgodo, vilket innebar att middagen var räddad. Asiatisk buffé med mycket läsk och vatten satte grunden för vår båtfärd över till Gotland.

Bild 1

Båten tog dryga tre timmar där man träffade på allehanda personer från partiets alla hörn. Goda samtal och intressant botanisering bland kända och mindre kända politiker gjorde tiden kort innan vi skulle stuva in oss i bilen för att åka av båten.

Framme i land var det bara att leta upp informationen för att få karta till boendet och nyckel till stugorna.

Vi tog oss till stugorna och gjorde ordning på packning och rummen, varpå ett besök nere i Visby hägrade för vissa i sällskapet. Andra tog sig till affären och köpte in frukost för helgen och tog en promenad i den underbara Gotländska solnedgången.

Bild 2

Vi bodde ett par kilometer utanför Visby men med underbara vyer och historiska och kulturella sevärdigheter nästan hela vägen till Almedalen gjorde detta inget. Det är svårt att förstå vad Mona Sahlin menar med att vi inte har någon kultur när man vandrar runt på Gotland, men hon har kanske inte gjort mer än åkt SÄPO bil mellan hotellet mitt inne i staden till talarstolen och tillbaka.

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Väl nere vid Almedalen får vi frågan om vi vill medverka som jury i nyhetsmorgon för TV4. Det var ett roligt och intressant avbräck från morgonpromenaden och det var mycket skratt och skoj i pauserna.

Man fick en bra inblick i hur det fungerar med direktsändning och det verkar vara ett arbete med mycket stillestånd. Nu fick Sverigedemokraterna ta ännu ett viktigt avgörande.

Bild 6

På bilden syns, bland andra, Michael Rosenberg och Heidi Kronvall iförda solglasögon.

Efter en ordentlig rundvandring inne i Visby och ett par flaskor vatten senare var det tid för Göran Hägglund att hålla sitt tal. Det var ganska avslappnat och man lade märke till det Jimmie Åkesson sagt om Göran, han var rolig. Efter talet fick vår egen politiker från Helsingborg Michael Rosenberg ett par ord med KD ledaren.

Bild 7

Senare på kvällen vandrade vi runt och stötte partivänner på varandra både väntat och oväntat. Många mysiga gränder och fina hus passerades innan kvällsmaten intogs på medeltidsrestaurang.

Bild 8

Bild 9

På söndagen gällde det att vara ute i tid för att få bänkplats. Redan 09:00 började folk sätta sig för att få se talet vi alla kommit för att se. Pressen var också tidigt på plats och tog tillfället att ta lite bilder på förberedelserna.

Bild 10

Bild 11

Det bjöds först på musik sedan fiolspel med folkdans vilket var ett trevligt komplement till omgivningarna. En sann svensk morgon!

Bild 12

Efter detta var det tid för SDUs ordförande Gustav Kasselstrand att hålla sitt tal. Både barn och unga höll intresset på topp genom det välanförda talet.

Bild 13

Bild 14

Tiden var nu mogen för det historiska talet där Sverigedemokraterna för fösta gången håller sitt tal på Almedalen. På plats hittar man folk från hela landet och Lund, Malmö, Bjuv och Distriktet höll ihop och höll med. Magnus Olsson, Ted Ekeroth, Heide Kronvall och Mikael Eskilandersson satt och njöt av talet och det fina vädret.

Bild 15

Bild16

Talet var välavvägt och ställer en del frågor om hur det egentligen ligger till med behandlingen av alla människor även inom rikets gränser, även Sverigedemokrater inom demokratins högborg. Logik och sunt förnuft genomsyrar talet och applåderna var många.

Ett mycket gott och bra genomfört tal!

Bild 17

Efter talet var det mingel en kort stund innan Expressen skulle ha livedebatt i sitt tält. Då fick även fotografen tillfälle att träffa på dagens huvudperson.

Bild 18

Vid tältet samlades mycket folk och inne i den trånga gränden var det otroligt varmt. Tältet verkade fungera som en omvänd kylväska men Jimmie höll ut och besvarade alla frågor med bravur.

Supporten var bra från allehanda människor och vi tackar så mycket för Er support.

Bild 20

Efter debatten var det bara för oss att packa bilen och ta farväl av en underbar helg. På båten fortsatte mingeln och det knöts nya vänskapsband. Även en del avkoppling för Kent Kjellgren från Helsingborg och Heidi Kronvall från Bjuv då de hittades med godis och vatten i högsta hugg på akterdäck.

Bild 21

Till nästa år hoppas vi se fler medlemmar med på denna resa som är obeskrivlig. Vi tackar alla som lyckades medverka och ta ledigt från familj och arbete men med god framförhållning kan vi alla se till att Almedalen blir början på allas sommarledighet.