300 glada Sverigedemokrater träffades i Lund | Sverigedemokraterna Syd

300 glada Sverigedemokrater träffades i Lund

konferens i Lund

Organisations- och utvecklingskonferens i Lund. Alla foto: Hans-Olof Andersson

Lördag till söndag 1-2 juni var det dags för Organisations- och utvecklingskonferens för hela Sverigedemokraterna. Evenemanget ägde rum på en konferensanläggning utanför Lund och lockade 300 deltagare från hela landet. Konferensen, som numera äger rum varje år, riktar sig speciellt mot ordförandena och andra högre funktionärer i kommunföreningar och distrikt. Deltagarna fick lyssna på flera mycket högkvalitativa föredrag, i ämnen som ledarskap och ekonomihantering, och även njuta av ett stycke scenkonst.

Detta var det första riktigt stora partievenemang som ägt rum i Lunds kommun. Lördagen började med med många glada återseenden för partikamrater som inte setts på länge. När alla hade satt sig hälsades de välkomna av riksombudsman Stefan Jacobsson, och säkerhetschefen Bengt Malmberg. Sedan äntrade partisekreterare Björn Söder scenen. Han berättade att partiordförande Jimmie Åkesson på grund av sjukdom tyvärr inte kunde komma. Det var ju ett tråkigt besked, men det fanns många andra intressanta företrädare på plats, bland annat flera riksdagsmän. Dessa, bland andra David Lång, Richard Jomshof, och Mattias Karlsson, höll ett flertal föredrag under dagen i olika politiska och organisatoriska ämnen.

Anne Karlsson

Anne Karlsson, ordförande för SD Värnamo, var en av många konferensdeltagare.

Efter lunchen fortsatte dagen med ett udda och kreativt inslag: ett stycke teater! På scenen gestaltades ett påhittat årsmöte för en lika påhittad lokalförening. Alla i salen fick i uppdrag att notera alla fel som begicks under mötet. Det hela var mycket välregisserat, även om några av skådespelarna kryddade sina framträdanden med lite improvisationer. En av rollkaraktärerna, ”Jörgen Hönstass”, spelades av en man som bar stor likhet med partiets grafiskt ansvarige, Jörgen Fogelklou, och även andra karaktärer bar namn som påminde om omtyckta partikamrater. Detta var ett roligt sätt att öva alla konferensdeltagare i sammanträdesteknik, det visade sig efter pjäsen att publiken hade hittat nästan alla fel som begicks under mötet.

Jacob Wallerstein

Jacob Wallerstein från mediaenheten höll ett föredrag om bland annat utformningen av kampanjen ”Hela Sveriges parti”

På lördagen hölls det även flera mindre föredrag om bland annat kyrkovalet och  SD-kvinnors verksamhet. Kvällen avslutades med en pampig middag. Under söndagen hölls det föredrag om bland annat ledarskap, ekonomiadministration, och IT. Särskilt minnesvärt var ett föredrag av Ulf Henricsson, som har tjänstgjort som befäl för en svensk FN-styrka i Bosnien- Hercegovina under kriget på nittiotalet.

SD-butiken

SD-butiken var på plats och sålde kläder, pins, med mera i stora mängder.

Laszlo Petrovics

Laszlo Petrovics, SD Örebro, ställer en fråga under David Långs föredrag.